Általános Szerződési Feltételek
I. A SZERZŐDÉS LÉTREJÖTTE
- A jelen jognyilatkozatban rögzített általános szerződési feltételeket (a továbbiakban: ÁSZF) az Europapier Budapest Kft., mint eladó (a továbbiakban: Eladó) irányadónak tekinti minden olyan áruk adás-vételére irányuló jogügylet esetében, amelyet valamely harmadik személlyel, mint vevővel (a továbbiakban: Vevő) az általa forgalmazott termékek tulajdonjogának az átruházása céljából köt meg.
- Az Eladó rögzíti, a Vevő pedig kifejezetten tudomásul veszi, hogy az általa az Eladóval közölt megrendelés alapján létrejövő adás-vételi szerződésre, így az Eladó és a Vevő (a továbbiakban együttesen: Szerződő Felek) jogviszonyára minden tekintetben az ÁSZF-ben foglaltak az irányadók, azzal, hogy az ehelyütt meghatározottaktól történő eltérésre kizárólag a Szerződő Felek írásbeli megállapodása alapján kerülhet sor.
- Az Eladó részéről az internetes honlapján, illetve egyéb fórumokon az általa forgalmazott termékekkel összefüggésben közzétettek nem minősülnek szerződéskötésre irányuló ajánlatnak; az előbbiek szerint közölteket ajánlattételre történő felhívásnak kell tekinteni, azzal, hogy az Eladó a felhívásban foglaltak bármely időpontban történő megváltoztatásának jogát kifejezetten fenntartja.
- A Vevő által közölt vételi ajánlat – megrendelés – alapján a Szerződő Felek között az adás-vételi szerződés kizárólag abban az esetben és annyiban jön létre, amely esetben és amennyiben az Eladó a megrendelést az ajánlattétellel megegyező módon közölt visszaigazolás útján elfogadja.
- Abban az esetben, ha a 4. pont szerinti eladói visszaigazolás tartalmát tekintve eltér a megrendelésben foglalt vételi ajánlattól, amennyiben az eltérést a Vevő a visszaigazolásban foglaltakról való tudomásszerzést követő 3 (három) napon belül utóbb igazolható módon kifogás tárgyává nem teszi, a Szerződő Felek között az adás-vételi szerződés a visszaigazolás szerinti tartalommal jön létre.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi, hogy a Szerződő Felek között az eddig leírtak szerint létrejövő adás-vételi szerződés keretében az Eladó részéről a Vevő számára szolgáltatott valamely termék műszaki paramétereit, illetve felhasználhatóságának irányát illetően minden esetben a termék gyártója által e tekintetben közölt minősítés az irányadó.
II. A SZERZŐDÉS TÁRGYA
- Az adás-vételi szerződés alapján az Eladó a Vevő által közölt megrendelésben, illetve az ahhoz kapcsolódó visszaigazolásban rögzített mennyiségű és minőségű papírt vagy kartont szolgáltat a Vevő számára, azzal, hogy ebben a körben a Vevő kifejezetten tudomásul veszi, hogy a szolgáltatott papíráru tényleges súlyának a meghatározásakor minden esetben az Eladó részéről az adás-vételi szerződés nyomán kiállított számlában rögzített érték az irányadó.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi azt is, hogy az Eladó részéről az adás-vételi szerződés alapján nyújtott teljesítés szerződésszerű voltát alappal nem vitathatja abban az esetben, ha a szolgáltatott papíráru méreteit, azaz szélességét illetve hosszúságát tekintve eltér a megállapodottól, amennyiben az eltérés nem haladja meg a 2 (két) millimétert.
III. FIZETÉSI FELTÉTELEK
- Az Eladó részéről kibocsátott árlistában, ajánlattételi felhívásban, illetve a megrendelésre adott visszaigazolásban közölt árak minden esetben nettó árak, azaz nem tartalmazzák az általános forgalmi adó összegét.
- Az Eladónak, amennyiben indokolt, jogában áll részteljesítést nyújtani, továbbá az így nyújtott esetleges részteljesítés után, a teljesítés mértékével arányosan, annak ellenértékéről a Vevő irányában számlát kiállítani.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi, hogy az Eladó az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papíráru után, annak vételárán felül minden esetben jogosult ún. szervizdíjat felszámítani, azzal, hogy a szervizdíj összege megegyezik a szolgáltatott papíráru nettó számlaértékének az 1,3 (egy egész három tized) százalékával, az általános forgalmi adóval terhelten.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi továbbá, hogy az Eladó az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papíráru után, annak vételárán felül minden esetben jogosult ún. logisztikai díjat is felszámítani, azzal, hogy a logisztikai díj összege kilógrammonként 16,- Ft + ÁFA, azaz tizenhárom forint + ÁFA.
- Az Eladó a 11. és 12. pontban írt szervizdíjat illetve logisztikai díjat az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papíráru vételárával egyidejűleg jogosult számlába állítani.
- A Vevő az Eladó részéről az adás-vételi szerződéssel összefüggésben kibocsátott számlát, illetve számlákat minden esetben az egyes számlákban megjelölt fizetési határidő betartásával köteles kiegyenlíteni.
- A Szerződő Felek eltérő megállapodása hiányában a Vevő az adás-vételi szerződésen alapuló fizetési kötelezettségének magyar forintban (HUF) köteles eleget tenni, azzal, hogy a fizetési kötelezettség teljesítésével összefüggésben felmerülő esetleges költségeket minden esetben maga köteles viselni.
- Az Eladó részéről az adás-vételi szerződés alapján a Vevővel szemben kibocsátott számla kizárólag abban az esetben tekinthető kiegyenlítettnek, ha a számla összegét a számlában megjelölt bankszámlán maradéktalanul jóváírták.
- A Vevő az adás-vételi szerződés alapján kiállított eladói számla összegét semmilyen címen nem jogosult sem egészben sem részben visszatartani, illetőleg a számlán alapuló tartozásába saját, Eladóval szembeni igényét egészben vagy részben beszámítani.
- Az adás-vételi szerződés alapján teljesített kifizetést, amennyiben az a tartozás egészét nem fedezi, az Eladó – a Vevő ez irányú rendelkezésére tekintet nélkül – minden esetben elsősorban a költségre, azután a kamatra, és végül a főtartozásra számolja el, azzal, hogy az elszámolásra a főtartozás vonatkozásában akként kerít sort, hogy a kifizetést elsőként a főtartozás azon részére számolja el, amellyel a Vevő régebb óta tartozik.
- Amennyiben a Vevő az adás-vételi szerződésen alapuló fizetési kötelezettségének teljesítésével késedelembe esik, az így keletkezett tartozás összege után köteles a késedelem teljes idejére a 2013. évi V. törvény 6:155. § (1) bekezdésében meghatározott mértékű késedelmi kamatot fizetni; arra az esetre, ha a késedelem időtartama a 8 (nyolc) napot meghaladja, a Vevő kifejezetten tudomásul veszi, hogy a 8 (nyolc) napot meghaladó késedelem beálltával az Eladóval szemben a késedelem bekövetkeztének időpontjában fennálló valamennyi lejárt és nem lejárt tartozása esedékessé válik.
- Abban az esetben, ha a Vevő az adás-vételi szerződésen alapuló fizetési kötelezettségének teljesítésével késedelembe esik, a 20. pontban írtakon túl az Eladó jogosulttá válik a Szerződő Felek között folyamatban lévő valamennyi ügylettől, illetőleg az azok alapjául szolgáló egyes szerződésektől, amennyiben pedig a szerződéskötés óta részteljesítés történt, a szerződésből fakadó további kötelezettségei teljesítésétől – az előbbiekből eredő esetleges kárigény egyidejű érvényesítése mellett – elállni, avagy akként rendelkezni, hogy a késedelem orvoslásának időpontjáig a Vevőt kizárólag előre történő fizetés esetén illetve mellett szolgálja ki.
- Amennyiben a Vevő fizetőképességét illetően megalapozott kétségek merülnek fel, így különösen, ha a Vevő az Eladóval vagy harmadik személyekkel szembeni kifizetéseit felfüggeszti, vagy pedig vele szemben csőd-, illetve felszámolási eljárás indul, az Eladó jogosulttá válik a Szerződő Felek között folyamatban lévő valamennyi ügylettől, illetőleg az azok alapjául szolgáló egyes szerződésektől, amennyiben pedig a szerződéskötés óta részteljesítés történt, a szerződésből fakadó további kötelezettségei teljesítésétől – az előbbiekből eredő esetleges kárigény egyidejű érvényesítése mellett – elállni.
- Az Eladó 20., illetve 21. pont szerinti elállása a Vevőnek az elállás bejelentéséig nyújtott esetleges eladói részteljesítés nyomán keletkezett, a részteljesítés keretében szolgáltatott áru vételárának a megfizetésére irányuló kötelezettségét nem érinti.
- Az Eladó részéről megajánlott árengedmény, illetve egyéb kedvezmény kizárólag abban az esetben érvényesíthető, ha a Vevő az Eladóval szemben fennálló fizetési kötelezettségeinek minden esetben szerződésszerűen, azaz a megállapodott fizetési határidő betartásával, maradéktalanul eleget tesz.
IV. SZÁLLÍTÁS
- Az Eladó, amennyiben az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papíráru számla szerinti értéke eléri illetve meghaladja a nettó 100.000 (százezer) forintot, a szolgáltatás tárgyát a saját eszközeivel, vagy pedig szállítmányozó, illetőleg fuvarozó közbenjöttével, térítésmentesen kiszállítja annak rendeltetési helyére; abban az esetben, ha a szerződés tárgyául szolgáló papíráru számla szerinti értéke nem éri el a nettó 100.000 (százezer) forintot, az Eladó a kiszállításért alkalmanként 8.000,- Ft + ÁFA, azaz nyolcezer forint + ÁFA összegű díjazást számít fel, azzal, hogy szállítási díjat a szolgáltatott papíráru vételárával egyidejűleg jogosult számlába állítani.
- A kiszállítás módját minden esetben az Eladó határozza meg, azzal, hogy amennyiben a Vevő ettől el kíván térni, az ezzel összefüggésben felmerülő többletköltséget teljes egészében maga köteles viselni.
- A kiszállítás, amennyiben azt az Eladó nem a saját eszközeivel teljesíti, a Vevő kockázatára történik, azzal, hogy a kárveszély abban az időpontban száll át a Vevőre, amely időpontban az Eladó vagy a gyártómű (közvetlen gyári szállítás) a szolgáltatás tárgyát a szállítmányozónak, illetve a fuvarozónak kiszolgáltatja, ha pedig a szolgáltatás tárgyának elszállításáról a Vevő maga gondoskodik, abban az időpontban, amely időponttól kezdődően az áru az elszállításra készen áll; az Eladó részéről történő kiszállítás esetén a kárveszély a szállítmány átadásának az időpontjában száll át a Vevőre.
- Az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papíráru szállítmányozó, illetőleg fuvarozó közbenjöttével történő kiszállítás esetén az Eladó a szállítmányt kizárólag a Vevő erre irányuló, megfelelő időben közölt igénye esetén biztosítja, azzal, hogy a biztosítással kapcsolatos költségeket a Vevő köteles viselni.
- Az Eladó az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló árut a kapcsolódó megrendelésre adott visszaigazolásban megjelölt határidőn belül szállítja ki, azzal, hogy a Vevő ebben a körben kifejezetten tudomásul veszi, hogy a Szerződő Felek eltérő megállapodása hiányában az Eladó részéről nyújtott teljesítés szerződésszerű voltát alappal nem vitathatja abban az esetben, ha a visszaigazolásban megjelölt határidő eredménytelenül telik el, azonban az Eladó a határidő elteltét követő 15 (tizenöt) napon belül a kiszállítást teljesíti, illetve – nagyobb volumenű megrendelés esetén – a teljesítést megkezdi, és ésszerű időn belül be is fejezi; a Vevő kifejezetten tudomásul veszi továbbá, hogy az Eladó a szállítás késedeleméért kizárólag abban az esetben tartozik felelősséggel, ha a késedelem valamely, az Eladónak felróható okból állt elő, valamint, hogy az Eladó a késedelemmel okozott esetleges károkért kizárólag a késedelemmel érintett szállítmány tárgyául szolgáló papíráru nettó számlaértékének az erejéig tartozik helytállni.
- Amennyiben a határidőben történő kiszállítás valamely, az Eladó érdekkörén kívül eső, neki fel nem róható okból meghiúsul, addig az időpontig, amíg a meghiúsulásra okot adó körülmény fennáll, az Eladó mentesül a kiszállításra irányuló kötelezettsége alól, azzal, hogy abban az esetben, ha e körülmény a megrendelésre adott visszaigazolásban megjelölt szállítási határidő elteltét követő 60 (hatvan) napon belül sem szűnik meg, a Szerződő Felek kölcsönösen jogosulttá válnak az adás-vételi szerződéstől, vagy pedig, ha a szerződéskötés óta részteljesítés történt, a szerződésből fakadó további kötelezettségeik teljesítésétől elállni; az előbbiek szerinti elállás a Vevőnek az elállás bejelentéséig nyújtott esetleges eladói részteljesítés nyomán keletkezett, a részteljesítés keretében szolgáltatott áru vételárának a megfizetésére irányuló kötelezettségét nem érinti.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi, hogy amennyiben a megrendelt papíráru ki- illetve Vevő általi elszállítása valamely, a Vevő érdekkörében felmerült körülmény folytán szenved késedelmet, illetőleg hiúsul meg, a ki- illetve elszállítás megtörténtének időpontjáig, illetve a meghiúsulásra okot adó körülmény elmúltáig az Eladó a megrendelés tárgyául szolgáló árut a Vevő kockázatára tárolja, illetve raktározza.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi azt is, hogy az Eladó, amennyiben az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papírárut, annak kiszállítását követően valamely, a Vevő érdekkörében felmerült okból kénytelenné válik visszaszállítani, a visszaszállítás nyomán jogosulttá válik a Vevővel szemben visszaszállítási díjat felszámítani, azzal, hogy a visszaszállítási díj összege kilógrammonként 17,- Ft + ÁFA, azaz tizenhét forint + ÁFA.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi továbbá, hogy az adás-vételi szerződésből következő szolgáltatások tekintetében a teljesítés helye az Eladó székhelye (H-1225 Budapest, Campona utca 1.).
- Abban az esetben, ha a Vevő az általa megrendelt papírárut ún. Euro-raklapon kéri kiszállítani, az Eladó raklaponként 5.000,- Ft + ÁFA, azaz ötezer forint + ÁFA összegű díjazást számít fel, azzal, hogy amennyiben a Vevő a kiszállítás keretében neki átadott raklapokat e raklapokkal megegyező számú és minőségű Euro-raklappal pótolja, az Eladó a díj felszámításától eltekint.
V. A TULAJDONJOG FENNTARTÁSA
- Az Eladó az adás-vételi szerződés alapján szolgáltatott áru tulajdonjogát a vételár teljes összegének kifizetéséig fenntartja, azzal, hogy a tulajdonjog-fenntartás hatálya kiterjed arra a dologra is, amely a tulajdonjog-fenntartással érintett áru feldolgozása folytán keletkezett, ahogyan arra a Vevőhöz befolyt vételárra is, amely az áru, illetve az áru feldolgozása folytán keletkezett dolog tulajdonjoga Vevő általi átruházásának az eredményeképpen állt elő; amennyiben a Vevő fizetőképességét illetően megalapozott kétségek merülnek fel, így különösen, ha a Vevő az Eladóval vagy harmadik személyekkel szembeni kifizetéseit felfüggeszti, vagy pedig vele szemben csőd-, illetve felszámolási eljárás indul, valamint, ha a Vevő az Eladóval szemben fennálló fizetési kötelezettségeinek teljesítésével egyébként késedelembe esik, az Eladó jogosulttá válik az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló, tulajdonjog-fenntartás hatálya alá tartozó papírárut a Vevőtől visszakövetelni, azzal, hogy a visszakövetelési jog gyakorlása önmagában nem minősül elállásnak az adás-vételi szerződéstől.
- A Vevő a tulajdonjog-fenntartással érintett papírárut köteles a jó gazda gondosságával tárolni, illetve raktározni, és a saját költségén megfelelően biztosítani, továbbá a biztosítás fennálltát az Eladó erre irányuló igénye esetén hitelt érdemlően igazolni.
- Amennyiben a 35. pontban írt biztosítás alapján a tulajdonjog-fenntartással érintett papíráruval összefüggésben a tulajdonjog-fenntartás fennállása alatt a kockázatban álló biztosítótársaságnak helytállási kötelezettsége keletkezik, a Vevő köteles az őt a biztosítás alapján a biztosítóval szemben megillető valamennyi követelést engedményezés útján az Eladóra átruházni.
VI. MINŐSÉGI, ILLETVE MENNYISÉGI KIFOGÁSOK
- Az adás-vételi szerződés tárgyát képező papíráru műszaki paramétereit, illetve felhasználhatóságának irányát illetően, a termék gyártója által közölt minősítéstől való eltérés esetét kivéve, minőségi kifogásnak kizárólag a szolgáltatott áru azon tulajdonságainak illetve jellemzőinek a hiánya esetén van helye, amely tulajdonságok illetőleg jellemzők fennálltát a kapcsolódó megrendelésre adott visszaigazolásban az Eladó kifejezetten megerősítette.
- A Vevő, amennyiben az adás-vételi szerződés tárgyát képező papíráru elszállításáról nem maga gondoskodik, az áruban a kiszállítás során keletkezett esetleges károkat, illetve a megrendelt mennyiséghez képesti, az ún. mennyiségi tolerancia keretében meghatározott értékeket meghaladó mennyiségi eltérést köteles a kiszállítást végző fuvarozóval, illetve az Eladó egyéb képviselőjével az átadás-átvétel alkalmával haladéktalanul közölni, továbbá kifogását az átadás-átvétel időpontjától számított 8 (nyolc) napon belül írásban az Eladó irányában is bejelenteni.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi, hogy a 38. pont szerinti közlés, illetve bejelentés elmulasztása, illetőleg késedelmes teljesítése a kapcsolódó vevői igények tekintetében jogvesztéssel jár.
- A Vevő köteles az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papíráru tekintetében a minőség megvizsgálására irányuló kötelezettségének az áru átvételét követő 8 (nyolc) napon belül eleget tenni, és esetleges kifogásait ugyanezen határidőn belül az Eladó irányában írásban bejelenteni, azzal, hogy a bejelentéshez csatolni kell a kifogással érintett szállítmánnyal összefüggő bizonylatokat, csomagcédulákat, kartonokat, valamint raklapcímkéket, továbbá megfelelő nyomott és nyomatlan mintát a kifogásolt hiba, illetve hiányosság alátámasztására.
- Amennyiben a 40. pont szerinti hiba, illetve hiányosság jellegénél fogva az ott írt határidőn belül nem volt felismerhető, a Vevő az ilyen rejtett hibán, illetve hiányosságon alapuló kifogását köteles a hiba, illetve hiányosság felismerését követően haladéktalanul, írásban közölni az Eladóval.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi, hogy a 40. pont szerinti bejelentés, illetve a 41. pontban írt közlés elmulasztása, illetőleg késedelmes teljesítése a kapcsolódó vevői igények tekintetében jogvesztéssel jár, ahogyan jogvesztést von maga után az is, ha a Vevő a kifogással érintett árut anélkül, hogy ahhoz az Eladó előzetesen írásban hozzájárult volna, feldolgozza vagy továbbértékesíti.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi azt is, hogy az Eladónak az esetleges hibás teljesítésért fennálló felelőssége a hibás teljesítéssel közvetlenül okozott kárra korlátozódik, az Eladó tehát a hibás teljesítéssel összefüggésben az elmaradt haszonért, illetve az esetlegesen felmerült egyéb közvetett károkért semmilyen körülmények között nem tartozik felelősséggel, azzal, hogy az Eladó az előbbiek szerinti kártérítési felelőssége körében kizárólag a hibás teljesítéssel érintett szállítmány tárgyául szolgáló papíráru nettó számlaértékének az erejéig tartozik helytállni.
- A Vevő kifejezetten tudomásul veszi továbbá, hogy az Eladó a részéről az adás-vételi szerződés tárgyául szolgáló papíráru felhasználását, illetve feldolgozását illetően – a Vevő erre irányuló igénye esetén – nyújtott műszaki iránymutatással, illetve tanácsadással összefüggésben felmerült esetleges károkért semmilyen körülmények között nem tartozik felelősséggel.
VII. EGYÉB
- Amennyiben az ÁSZF-ben szereplő valamely rendelkezése bármely okból érvénytelennek bizonyul, ezen érvénytelenség nem érinti az ÁSZF egyéb rendelkezéseinek érvényességét, azzal, hogy ez esetben az érvénytelen rendelkezést a Szerződő Felek közös megegyezéssel kötelesek olyan rendelkezéssel pótolni, amely célját és rendeltetését tekintve a leginkább megfelel az érvénytelennek bizonyult rendelkezésben foglaltaknak.
- Az ÁSZF-ben nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény rendelkezései az irányadók.